למידה מרחוק

מחשבות על למידה מרחוק:
א. כלים: צריך לערוך לילדים היכרות עם המחשב (למשל: ילדה בכיתה ב' לומדת איך מסמנים טקסט), הווטסאפווב של ההורים (כי לשם מגיעות הודעות שקשורות לשיעורים), הזום, המדפסת ועוד. הלמידה מרחוק לא מעתיקה את הסביבה הבית ספרית למחשב ויהיה קשה לעמוד ישר במערכת מלאה של שיעורים לאורך היום (גם אם חלקם מתוקשבים חלקם מקוונים) אלא אם כן זו למידה פאסיבית מול תוכניות מחשב מעניינות מאוד ברצף.
ב. הדרגתיות ויכולת התארגנות: לילדים עם יכולות ארגון נמוכות (לא מסודרים, מתקשים במעבר בין משימות) המעבר בין משימות קשה. כדאי לתת להם משימה לימודית אחת ליום או לשבוע (להתקדם בספר אנגלית\חשבון\עברית) כמה שיותר (על פי הוראות המורה או על פי מה שנראה לכם חשוב ללמוד). בהמשך, אחרי רכישת הרגלי לימוד מהבית אפשר לגוון משימות לאורך השבוע או היום ולחלק לכמה סוגי שיעורים. דווקא בימים הראשונים של הלימוד מרחוק, כשכל אדם עם מקלדת או מצלמה מפיץ חומרי לימוד מצולמים, דפים, הצגות והצעות לפעילויות, תפקיד ההורים הוא לווסת את ההצפה וליצור עבור הילדים תחושה של חשיבות הלימוד יחד עם עקומת למידה סבירה שמתחילה במשימות פשוטות וברורות וממשיכה לעבר המורכבות. דווקא משום שהמגוון בלמידה מרחוק גדול יש צורך לתת לילדים טעימה ראשונית והכוונה על מנת לאפשר להם בהמשך לבחור בעצמם תכנים ומדיה מתאימים.
ג. משמעות: בתור התחלה, לבחור שני מקצועות לימוד ולהתמקד בהם. מקצוע אחד שהילד זקוק להתקדמות משמעותית בו או שעד עכשיו הוא התקדם בו משמעותית, מתוך מאמץ, וקנה הרגלים לעבודה בבית ורוצים לשמר את זה. מקצוע שני הוא מקצוע שהילד מצטיין בו. בחירה בשני מקצועות כאלה תגייס את הילד ללימוד. הוא יזהה את ההזדמנות להתקדם ולסגור פערים במקצוע שחשוב לו. הוא ישמח לראות שמקצוע שעל הלמידה שלו הוא קיבל עד עכשיו משוב טוב (אתה מצטיין בחשבון! זה כל כך חשוב! אתה מנגן מקסים על קלרינט זה מבטא את הכישרון שלך! וכו') עדיין חשוב להורים שלו ויראה בזה הזדמנות להמשיך ולעשות טוב. ככה מבססים למידה שהיא משמעותית עבור הילד ולא רק בייביסיטר כי ההורים צריכים לעבוד. גם בהמשך, כשמוסיפים מקצועות לימוד, חשוב לקשור את כולם למוטיבציה חזקה: לומר בקול למה חשוב לילד או להורים שהילד ילמד דווקא עכשיו דווקא את זה.
ד. יחס אישי: הילדים לא הולכים לבית הספר רק בשביל למידה או בשביל שההורים שלהם יוכלו לעבוד ברצף. הם אוהבים את היחס האישי מצד המורים. את העובדה שיש מישהו שעד להצלחות שלהם ולחיים שלהם בכלל. במערכת ארצית של לימוד מרחוק יש פחות יחס אישי ולכן פחות מוטיבציה מצד הילדים. במערכת מקומית שממשיכה קשר עם מורה קבוע אפילו אם זה קשר שלא מבוסס על שיעורים שמתקיימים במקביל אלא על שיחה מזדמנת בהודעות טקסט- יש המון ערך מבחינת מוטיבציה ללמידה. ילד שצריך לצלם את העבודה שלו ולשלוח למורה (ולקבל "כל הכבוד!" כמשוב) מרגיש מושגח, גם אם המורה לא לימדה כלום באותו יום באופן פרונטלי.
ה. חברים: חשוב מאוד לשמור על קשר עם חברים מהכיתה. זו קבוצה שמאשרת שהעולם עובד והמערכות תקינות, גם אם זו שיחה סתם. העובדה שהכל עובד גם בזמן שהכל שונה היא קסם, והיא צובעת הכל בקסם- את המחשב שמאפשר אותה, את ההורים שמאפשרים אותה וכו'. תנו לילדים לדבר עם חברים שיחת וידאו ותזכו להילה כאילו המצאתם את הטכנולוגיה בעצמכם.

אודות אפרת

bimkomte.wordpress.com
פוסט זה פורסם בקטגוריה טכנולוגיה. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s