בועת העסקים הקטנים

אני לא יודעת איך נראה הפייסבוק שלכם אבל הפייסבוק שלי מראה לי כל הזמן פרסומות לעסקים קטנים שמלמדים אנשים אחרים איך להדריך אנשים אחרים שפותחים עסקים קטנים, וכו'. בפרסומות תמיד יש נשים מחייכות מדי, או גברים שצעירים מדי בשביל הזקן שלהם, שילמדו אתכם איך להצליח כמוהן, ליצור מותג מוביל, לשווק אותו, למתג אותו, לצלם, לעצב, להלביש, למכור, להרוויח מלא. מהבית. בשעה-שעתיים עבודה בשבוע, ואז 50,000 אלף שקל. ייתכן שערבבתי בין פרסומות שונות, נראה מפוקפק ה50,000 שקל בשעה שבועית.

אני חושדת בהם.

הם מספרים לאן הם הגיעו, אבל לא מספרים מאיפה. יש הרצאת טד שאני מחבבת, אנסה לאמבד אותה כאן ותראו גם (האמת היא שאני מחבבת את הניסוי שבתחילתה ואת המסקנות המיידיות שלו, פחות את התיאוריות שבאות אחר כך):

נניח בצד את השאלה שבכותרת ההרצאה, אם כסף הופך אותך למרושע. התובנה שהכי אהבתי בניסוי היא שכששאלו את השחקנים ה"עשירים", שכרגע סיימו לשחק משחק מונופול שבו להם יש שתי קוביות וליריב אחת, שבו הם מתחילים עם סכום גבוה יותר של כסף ומקבלים משכורת כפולה בכל סיבוב, למה הם ניצחו, השחקנים מתחילים להסביר על מהלכים חכמים שעשו, נכסים שהם קנו וכו', כשהם מייחסים את ההצלחה לעצמם. מה שמגניב בזה (סליחה על המגניב. הסלנג שלי נעצר בשנות התשעים ומסרב להתקדם) הוא שהסיפור שהם מספרים לעצמם באופן אותנטי הוא סיפור של אדם שההצלחה שלו קשורה לתוצאות המעשים שלו ולא לתנאים חיצוניים. הם לא נתפסים כמשקרים בעיני עצמם כשהם מדברים על ההצלחה שלהם. כפסע בינם לבין פרסומת בפייסבוק שמבטיחה ללמד כל אדם כיצד לנצח במונופול בשלושה צעדים פשוטים.

לכן אני חושדת בכל העסקים שנראים מושקעים מדי מכדי להיות שווים את הכסף שהושקע בהם. אולי אלו ההימורים החדשים של העשירים, כי על כשלונות לא יספרו לי אלא אם כן יש נסיקה מופלאה בסופם.

ובכן, אם יש כאן קוראות, מה דעתכן (השאלה מופנית גם לקוראים)? (פייסבוק מקלקל אותי. הוא עושה אותי הרבה פחות דעתנית והרבה יותר מתעניינת בדעתם של אחרים) גם אתן חושבות שהעסקים הקטנים הם בועה שבה אנשים מייחסים לעצמם הצלחות שהגיעו אליהן בזכות נקודת פתיחה טובה בחיים (הרבה כסף לניסוי וטעייה) או שבאמת יש איפשהו עולם מקביל שבו היצירה באה בקלות וצומחת כמו עציצים מרוצים?

מודעות פרסומת

אודות אפרת

bimkomte.wordpress.com
פוסט זה פורסם בקטגוריה אהבה, גינון. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

2 תגובות על בועת העסקים הקטנים

  1. חתול הגיב:

    אני תמיד חושד בהצעות האלה. אם הוא כל כך מצליח למה הוא צריך להרוויח מלהסביר לאחרים איך להצליח?
    קורס להדרכת מדריכים להדרכת מדריכים נשמע כמו הצלחה בטוחה, התחילי לפרסם.

  2. יולי מלכא הגיב:

    אני חושבת שזה לא זה ולא זה, או גם זה וגם זה. העניין זה לא נתוני הפתיחה השונים של העסקים האלה ולא הצמיחה המטאורית שלהם מנקודת התחלה אפס. באופן כללי, אני לא מאמינה שיש מקום בו יצירה באה בקלות ושמהירות מצמיחה איכות. קלישאתי אבל נכון, הצלחה צומחת לאט ומתוך עבודה נחושה וקשה.
    מה שזה כן, זה פשוט שיווק. שיווק הרבה פעמים מתקיים בניתוק מהאיכות האמיתית של המוצר שלמענו הוא עובד. שיווק הוא יצור בפני עצמו.
    ובגלל שהפייסבוק הוא פלטפורמה לשיווק, זה מה שאנחנו רואים שם. מי שמשווק את עסקיו בפייסבוק הרבה פעמים עבר קורס שמדריך אותו איך לפרסם בפייסבוק את ההדרכה שהוא מעביר למדריכים אחרים. הוא יודע שהפייסבוק הוא פלטפורמה פרסומית, והוא/היא פשוט משחק/ת לפי הכללים של הפלטפורמה הזו. האם העסק שלו/שלה בחיים האמיתיים מצליח? אולי, ואולי לא.
    האם יש לו נתוני פתיחה טובים מאחרים? אולי, ואולי לא. לא נדע.
    נדע רק את מה שבוחרים להראות לנו. המדיה זה המסר. באסה לנו ולפייסבוק.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s