הקשבתי לגלי צה"ל היום. השדרנים נפרדו מהמאזינים באיזכור של כללי הבטיחות לרוכבי האופנים ביום כיפור: "…וכשאתם רוכבים על האופניים, שימו קסדה, ותיזהרו בכבישים, אל תשכחו מגיני ברכיים" וכו'. אחר כך הם איחלו "צום קל למי שצם".
חשבתי לי איך זה היה נשמע אם הם פעם אחת היו אומרים הפוך "אחלה רכיבה על אופניים למי שרוכב על אופניים" ו "שימו לב אל הנשמה, גמר חתימה טובה, שנה טובה וצום קל לכולנו". גם על רכיבה על אופניים וגם על צום אי אפשר לומר "כולנו", אבל אולי יש יותר צמים מרוכבי אופניים. מה מעכב אנשים מלהחיל את ה"כולנו" על מי שצם? חשש מכפיה דתית? והאם באמת התופעה של רכיבה על אופניים כל כך רחבה (אל תגידו "צאי החוצה", זה לא מדעי) שצריך להתמקד בה כל כך, או שזו רק הסחת דעת שלא נצטרך לעסוק בנושאים כבדים כמו סליחה והודיה?
לפי סקר שערכו ב-ynet בשנה שעברה , 61% מהיהודים הבוגרים צמים, כך שאת בהחלט צודקת.