עריכה

עם היציאה לחופשה של בית המדרש שלמדתי בו לחופש, הסתיימה גם המשימה שלקחתי על עצמי לערוך ולפרסם באינטרנט דברים מתוך הלימוד השבועי שלנו בפרשת השבוע. פרסום דברים מתוך הלימוד שימש כקשר עם חברים רחוקים שלנו- אנשים המזוהים עם בית המדרש ועם החבורה שעומדת בבסיסו, שכנים לשעבר, מכרים ואוהבים שרצינו לשתף בלימוד.

עריכת מדור שבועי כזה היתה חוויה טובה ולמדתי ממנה הרבה. בכל שבוע מישהו אחר מתוך הלומדים קיבל על עצמו את הכתיבה. הכתיבה אפשרה ללומדים לעכל ולעבד שוב את מה שלמדנו, להפריד בין עיקר וטפל ולהפוך את הפרשה ל"שלהם"- כאילו השם שלהם רשום על הפרשה אותה התנדבו להאיר בכתב, והאישיות שלהם קרנה דרך הנושא אותו בחרו להאיר. משימת הכתיבה הביאה אנשים שלא חשבו על עצמם ככותבים למצוא בעצמם כוחות ויכולות שהיו קיימים אצלם קודם. אנשים הופתעו לעיתים קרובות מכך שלא שיניתי, כעורכת, את הטקסט שלהם מקצה אל קצה. אני למדתי להכיר סגנונות שונים ויפים של העברת מסרים ותחושות  וניסיתי לשמור על הסגנון הייחודי של הכותבים- לא לדרוס אותו בניסיון להעביר מסרים משלי או סגנון כתיבה שלי.

במהלך העבודה על הטקסטים גיליתי כמה חשובה העריכה. כשהייתי קטנה, הייתי כותבת סאטירה בעלון החודשי של היישוב בו גדלתי. לעיתון היתה עורכת שהיא כותבת מאוד מוכשרת (אורלי גולדקלנג, נדמה לי שהיא עדיין כותבת במקור ראשון) ורציתי ללמוד ממנה, רציתי שהיא תעבור לי על הטקסטים. ההערות שלה על הטקסטים שלי היו בעיקר סביב המבנה, המעברים בין הפסקאות והרצף ההגיוני ביניהן ולמדתי מההערות האלה המון. השנה למדתי שעריכה חשובה גם לדברים הקטנים ביותר. גם כשאני כותבת כאן- לא משנה כמה פעמים אני קוראת את הטקסט אחרי שכתבתי אותו- תמיד אני מגלה כמה שגיאות כתיב מביכות שסותרות את הדימוי העצמי שלי כאחת שכותבת באופן נטול שגיאות. הבנתי שבזמן שאני קוראת את מה שכתבתי קול ההיגיון בראש שלי משלים את החסר ומתקן אוטומטית את שגיאות הכתיב בגלל שאני אמורה לדעת מה כתוב שם. זה לא קורה לי כשאני קוראת טקסטים של אחרים. יש יתרון לכך שמישהו אחר קורא. כך הולכת תחושת האוטונומיה. אני לא מספיקה לעצמי.

יש משהו מאוד מיוחד במעבר בין לימוד בעל פה, בחברותא, לטקסט העומד לפירסום. זה תהליך שמוביל לאחריות על מה שיוצא מהפה, לבדיקה יסודית יותר של הנתיב בו התגלגלה השיחה- ולו רק כדי לבדוק אם המקורות עליהם נסמכתי היו מדויקים. אני שמחה שהממד הזה נוסף אל תוך המבנה המורכב ממילא של בית המדרש ושעמדנו במשימה שלקחנו על עצמנו. מעניין מה יהיה עם זה בשנה הבאה.

אודות אפרת

bimkomte.wordpress.com
פוסט זה פורסם בקטגוריה איזה כיף, פרשת השבוע. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

3 תגובות על עריכה

  1. יחזקאל הגיב:

    מעניין מה שאת טוענת לגבי הגהה עצמית מול הגהה של מישהו אחר. צריך לחשוב על זה.

    ואם כבר הגהה: בכוונה המקפים אצלך נדבקים למילה שלפניהם? (משום מה יש לי הרגשה שכבר שאלתי על זה פעם. לא נזכר.)

  2. פינגבאק: הודעת מנהלה ובקשה « במקום תה

  3. פינגבאק: עריכה לשונית « במקום תה

להשאיר תגובה

