תפילה, נשמה וקדושה במסורת יהודית מתחדשת של יהודי צפון אפריקה

שמעתי עכשיו את "דיוואן הלב" ברדיו. הם שרו שיר בני עקיבא סטנדרטי לגמרי- "כאייל תערוג על אפיקי מים, כן נפשי תערוג אליך אלוהים", ועטפו אותו בכמויות עצומות של פלצנות יהודית מתחדשת ברוטב עדות יהודי צפון אפריקה פלוס שירה מקודשת (מה זה שירה מקודשת, שמישהו יסביר לי?!), מסע של נשמות ואקסטזה. מישהו צריך להסביר לקריינים הפתיים ברדיו שלא מדובר בפיוט (למרות שפיוט היא מילה יפה) ושאין קשר בין השיר הזה לשום מסורת מזרחית עתיקה כי הלחין אותו איזה זמר חתונות אשכנזי חרדי עכשווי (למרות שנשמח לשמוע גם לחנים שהם כן מזרחיים). באותה מידה הם יכולים לקחת שירים של הנוער העובד או השומר הצעיר, ולנגן אותם בכלי שרק אפריקאי אמיתי יודע לבטא את שמו.

אני חוזרת ונדהמת אל מול כמויות הטרמפיסטים העצומות שעולות לאחרונה על הרכבת הקלה של יהדות מתחדשת. כמות הבאאז וורדס (מילים שכיף ואופנתי להגיד) היהודיות עולה בקצב מטורף: קדושה, מסורת, שורשים, יהדות, פיוט, קבלה, הכל הולך, ערבב ולבש, בחר סט של שלוש מילים קבל את הרביעית חינם והרכב לך אג'נדה אמנותית. אל תוך ערימות המלל היהודי ניתן לשזור בקלות גם מילים מקולקצית הניו אייג' (נראה לי ש"אקסטזה", מהיח"צ של "דיוואן הלב" שייכת יותר לניו אייג' מאשר לתלמוד בבלי). זה קצת מקומם אותי, כל הניצול הציני של התרבות שלי ורידודה לצרכים אופנתיים. כל זמר סוג ג' ששכחנו עושה עכשיו קאמבק ברוח ישראל סבא.

מצד שני, יש בזה גם משהו מחמיא, בכל ההתעניינות הזו. שנים התעלמו ממני ופתאום התרבות שלי היא הלחמניה החמה הכי מבוקשת בשוק. מעניין אם ככה גם מרגישים הקאובויים האמיתיים בכל פעם שחולצות הפלנל המשובצות חוזרות לאופנה.

ולסיום, מעט הרהורים ציניים על שיקולים כלכליים המעורבים בהכרעות אומנותיות: אני חושבת לפעמים שאולי יש פנייה גוברת לקהל ירא שמיים כי אולי יש יותר סיכוי שנקנה דיסק ולא נצרוב אותו, כי יש כאלה שלוקחים עוד את לא תגנוב ברצינות. אבל יכול להיות שאין הרבה כמוני (שמקפידים לקנות דיסקים מקוריים ולא להשיג מוזיקה בדרכים אחרות), לא מספיק בשביל להשפיע על שיקולים אמנותיים.

(לצרכים שיווקיים, ערבבתי לכבודכם כמה מילים חשובות בכותרת הפוסט. כל קשר בין המילים האלו למציאות האמנותית העכשווית עדיין טעון הוכחה רצינית)

מודעות פרסומת

אודות אפרת

bimkomte.wordpress.com
פוסט זה פורסם בקטגוריה אמנות, סוציולוגיה, שירים. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s