אודטה היא האינטרנט?

תסתכלו על אודטה. צמצמו את העיניים, תסתכלו מהצד, בפרופיל, בקווים כלליים- אולי אודטה היא האינטרנט? או לפחות- חלק גדול מהאינטרנט, חווית המשתמש הממוצע של האינטרנט?

קראתי עיתון בשבת. רענן שקד סיכם טריליארד שנות אינטרנט (לא זוכרת כמה בדיוק) וכתב, בין השאר, על המלצות רפואיות באינטרנט, שנוטות להיות מפחידות ולא תמיד קשורות למציאות. אחר כך קראתי בטור של אודטה (אני מאוד יסודית עם חומרי קריאה, לכן הגעתי גם לשם) שדימום קטנטן מהחניכיים בזמן ציחצוח השיניים אסור בשום אופן להזניח כי זה לא סתם וזה מעיד על דלקת חניכיים. או! חשבתי לעצמי, מצאתי הפחדה בריאותית מפי הדיוט. אולי יש עוד הקבלות מרשיעות בין אודטה לאינטרנט? ובכן- לאודטה יש מתכונים. גם לאינטרנט. חלק גדול מהדברים שאודטה עוסקת בהם נראה שיווקי להחריד, במופגן, בצורה הכי בוטה וישירה שיש ('דודו המתוק מממתקי דודו תרם לנו את המתכון המעולה הבא, רוצו לקנות אצלו, מומלץ לפוצץ את המשכורת הבאה שלכם על זה, וטיפ גאוני- קנו כמות כפולה! חצי תאכלו ישר, יגמר לפני שתספיקו להגיד ג'ק, וחצי תקפיאו'. אודטה לא אמרה את המשפט הזה אבל לא מופרך שהיא תגיד משהו בסגנון, למרות הפרסומת הבוטה שכלולה בתוכן). אודטה עוסקת במלא דברים שהיא לא מבינה בהם- גם האנשים המייעצים והיודעים באינטרנט עושים אותו דבר.

כמובן, כשאני אומרת אינטרנט, אני לא מתכוונת לכל השיכלולים המדהימים שאינטרנט מביא עמו- תשלום חשבונות מרחוק, נגישות גדולה מאוד למידע מהימן, שיפור שיתוף הפעולה בין האנשים. אני מתכוונת לחווית האינטרנט של המשתמש המצוי. נראה לי שרענן שקד ניסה להדגיש את הצדדים הטיפשיים של האינטרנט ולהפוך אותם לחזות הכל בגלל שהם חווית האינטרנט של המשתמש המצוי. כמה אחוזים מהשיטוטים שלנו באינטרנט הם לצרכים נעלים כמו למידה וכמה מהם נועדו לחיפוש מתכונים ועצות רפואיות? במובן הזה, בצדדים האלו שלו, האינטרנט דומה לאודטה.

אגב ההשוואה בין אודטה לאינטרנט, נתקלתי בערך המשעשע על אודטה בויקיפדיה. פנינים מתוך הערך: "בטוריה נותנת אודטה המלצות וטיפים שונים בנושאי בישול, הורות וסגנון חיים. לעתים מלווים טיפים אלה בהמלצות על מטפלים הקשורים בכת הסיינטולוגיה."  מעניין מה יש למטפלים הקשורים בכת הסיינטולוגיה לומר על בישול, הורות וסגנון חיים. נראה שמישהו בויקיפדיה נורא התאמץ להכניס את המילה "סיינטולוגיה" לתוך הערך על אודטה.

ועוד אחד: "בשנת 2004 זכתה אודטה לחיקוי בתוכנית "ארץ נהדרת"". זכתה. מעניין אם גם היא מגדירה את זה ככה. לי זה לא נראה פרט מידע אנציקלופדי ביותר. נגיד, כשהיא מציגה את עצמה, נראה לכם שהיא אומרת: "שלום, אני אודטה, אני אשת תקשורת וזכיתי לחיקוי!"? בכל מקרה, אני די בטוחה שהיא לא אומרת "לעיתים הטיפים שלי מלווים בהמלצות על מטפלים הקשורים בכת הסיינטולוגיה".

אודות אפרת

bimkomte.wordpress.com
פוסט זה פורסם בקטגוריה טכנולוגיה. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

תגובה אחת על אודטה היא האינטרנט?

  1. יוליה הגיב:

    האמת שכל עוד אודטה רק כתבה טור בעיתון (לפני משהו כמו 10 שנים) נהנתי לקרוא אותו, אבל אחרי שראיתי/שמעתי אותה לא הצלחתי להמשיך.
    מעניין אם זה אומר עליי שאני גזענית (תרבותית) וסטראוטיפית?
    אגב במסגרת הסיינטולוגיה – אולי הסיינטולוגיה זה הבונים החופשיים החדשים רק בלי הסודיות?

להשאיר תגובה

