לא אח דווה לדווה

הכותרת כאן היא קריאת צער של רחל המשוררת, על הבדידות הבלתי נמנעת של האדם מול המוות. המשפט הזה תמיד מהדהד אצלי כרקע לעמידה מול מצוקות החיים, שלי ובעיקר של אחרים. באופן פרדוקסלי, רשת הבטחון החברתית תמיד צפופה יותר ונעימה יותר בקהילות עשירות בחומר וברוח, ואילו בין אנשים קשי יום הזקוקים ביותר לרשת כזו רווחות המריבות ורווחים הפילוגים.

הייתי אתמול באסיפת בחירות לקראת הבחירות לראשות העיר. בשולי האסיפה, שמתי לב למכשול העומד בפני אלה שרוצים מאוד ומרגישים בכל ליבם את הדחיפות. אפשר לראות דברים דומים גם בבחירות ארציות. לרוב השבע, זה שמוקף בזכויות יתר, אין מוטיבציה לרוץ לבחירות, ולכן יהיו לו מעט נציגים המציגים עצמם לבחירה ומעט מפלגות, לפעמים- מפלגה אחת גדולה. בקרב המיעוטים, הזקוקים לשיפור במצבם ומרגישים את הדחיפות, יקומו הרבה פעילים ומפלגות. כל אחד מהם ירגיש שממילא הפוטנציאל האלקטורלי שלהם מוגבל, ויחוש צורך גדול בכך שהדברים ייעשו בדרך שלו בדיוק, כי מי יודע אם בבחירות הבאות לא יחלש כוחנו לחלוטין או תחרב העיר (או המדינה).

בסוף המיעוט המעוך, שרוצה שינוי, מאבד קולות לטובת שבבי מפלגות שלא עברו את רף הכניסה לגוף הנבחר, והרוב בוחר שוב במובן מאליו בשבילו, המפלגה הגדולה האחת שמנהלת בשבילו הכל כבר שנים וסך הכל המצב בסדר, הוא לא רוצה שינוי, תודה ושלום.

קשה לפעול מתוך תחושה של מצוקה. דווקא בזמן שבו אין לנו כלום אנו נזקקים לכל המרץ, המשאבים והכוחות כדי לפעול ולשנות. מדובר במעגל קסמים שקשה לשבור- צריך אמצעים כדי לשנות את המצב וצריך לשנות את המצב כדי שיהיו לך אמצעים. מעניינת בהקשר הזה גישה שמצאתי בזוהר.

חבורת הזוהר לומדת את אחד הסיפורים על אלישע, ממלכים ב', פרק ד'. אשה אחת צועקת אל אלישע על כך שבעלה מת והנושה לקח את שני ילדיה לעבדים. אלישע עונה לה כך: "מה אעשה לך? הגידי, מה יש לכי [לך] בבית?" והיא עונה: "אין לשפחתך כל בבית כי אם אסוך שמן".

הזוהר מתעמק בפסוקים ומתאר את הנעשה כך: אשה באה, אומרת שאין לה כלום. הדבר הראשון שהנביא שואל אותה זה מה יש לך בבית. כלומר- לא יכול להיות שאין לך כלום. אולי בכל זאת יש לך משהו? והתשובה של האשה- קשה לה להודות. היא אומרת- אין לשפחתך כל בבית, אין לי כלום. היא אומרת את זה כי זו התודעה שלה, זו ההרגשה הכי ראשונית שלה, הנובעת מתוך הדחיפות הגדולה שברצון לצאת מן המצוקה. לאחר שהיא מוציאה את המילים שעומדות לה על קצה הלשון, היא חושבת שוב, ונזכרת בכך שיש לה מעט שמן. אולי האדם הנמצא במצוקה לא תמיד צריך עזרה מיידית. לפעמים הצורך הוא באוזן קשבת, אולי בשיקוף, ואז מתגלים המשאבים המועטים, שאולי אפשר לעשות איתם משהו בכל זאת. מאוחר יותר, אלישע עוזר לה באופן ניסי- היא שואלת כלים משכנים (עוד משאב שהיה לה לפני כן- שכנים), והכלים מתמלאים בשמן באופן ניסי. אין כאן שלילה של העזרה מלמעלה, לנזקק, אבל יש כאן דגש על כך שצריך לצאת ממצב הנזקקות, להרגיש שיש לך לפחות מעט, על מנת לקבל עוד. לי זה מזכיר את התקופה שהייתה אחרי הלידה של שלום, כשרציתי כבר לצאת מהבית. לא יכולתי לחפש עבודה כי לא באים לראיון עם תינוק, ולא יכולתי לשים את התינוק אצל מטפלת כי לא שמים תינוק אצל מטפלת אם אין עבודה ותקציב לממן את זה. בסוף באמת חרגתי מן התקציב, שמתי אותו אצל מטפלת ומיד אחר כך מצאתי עבודה. הייתי זקוקה לפניות הזו, לשחרור מהמקום הצר והלוחץ על מנת להגיע למקום חדש.

נקודה נוספת שאפשר לשים לב אליה בסיפור על אלישע, מאזנת מעט את הדברים לצד השני: אלישע לא שואל מיד מה יש לך בבית, אלא שואל "מה אעשה לך?". אני מדמיינת אותו נכנס להלך המחשבה של האשה: מה אעשה? נותן לשאלה זכות קיום, כשאלה ללא פתרון, לפני שמחפשים לה תשובה. יש משהו מאוד אמיתי במצוקה הזו. אלישע מזדהה איתה: מה אעשה? מה אפשר לעשות? אלהים, מה אפשר לעשות? אולי הוא נזכר באותו רגע גם בבעיות שלו, או של העם, הדורשות מענה, במצוקות אחרות, בצער.

אורי אומר שתשעה באב הקרב ובא הוא היום שבו אנו מרשים לעצמנו לשקוע בצער. להכיר בצער. לוותר על גיוס המשאבים המצומצמים ועל הרגשת היכולת, להכיר בבדידות העצומה והבלתי ניתנת לגישור העומדת בבסיסם של יחסים אנושיים, בכך שתמיד יהיה פער ביני לבינך. בעצב קשה להיות אחים, אפשר רק לדעת שהבדידות היא אותה בדידות, להצטער עם האחר עליו ועלינו, ומשם להמשיך הלאה לראות מה יש לנו בבית.

מודעות פרסומת

אודות אפרת

bimkomte.wordpress.com
פוסט זה פורסם בקטגוריה אמנות, סוציולוגיה, ספרים. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

10 תגובות על לא אח דווה לדווה

  1. יחזקאל הגיב:

    יפה מאוד. אפשר לדעת איפה המקור בזוהר?

    אם יורשה לי להוסיף, בתשעה באב בולטת העובדה שהצער הגדול והאבל הוא בזמן שלא נראה שום פתרון למצב, כשהאויבים פרצו להיכל ונראה היה שאין תקווה וה"פתרון" היחיד למצב (כלומר, איך כל זה יגמר) הוא "הפתרון הסופי"… בצהרי היום, כשהתברר שנמצא הפתרון, "שפך חמתו על עצים ואבנים", האבל מופחת, רואים כבר מה הולך להיות, תהליך של גלות שבסופו מצפה הגאולה. אולי זו (עוד) משמעות המאמר שכשנחרב המקדש נולד הגואל.

  2. יוליה הגיב:

    גם אני מאוד אהבתי.

  3. efratw הגיב:

    מקור בזוהר- האמת היא שכתבתי מן הזכרון, אבל לכבודך חיפשתי… זוהר לפרשת יתרו, מאמר שמתחיל ב- "לא תשא". הם מפרשים את לא תשא את שם ה' לשווא- שמו של האל לא נמצא בשווא, בכלום, אלא במקום שיש לו משהו משלו. מאוד מומלץ לקרוא שם.
    נראה לי שבימינו יותר קשה להתאבל ולהצטער, סתם ככה באמצע חופשת הקיץ הנעימה, ובאמצע תהליך הגאולה, כמו שאבא שלי אמר לי: מצבו של העם היהודי מעולם לא היה טוב יותר- אף פעם לא היו כל כך הרבה לומדי תורה, מדינת ישראל מספקת הגנה ובית שכבר שנים לא היו ליהודים, איך אפשר שהאבל יהיה אותו אבל. אז אני מזכירה שיש לו מקום, לאבל. אבל כמובן שיש זמן לצער ויש זמן לשמחה על הגאולה.

  4. יוליה הגיב:

    דווקא נראה לי שלא קשה לראות את חצי הכוס הריקה …

  5. efratw הגיב:

    כן? את מתחברת בטבעיות לאבל בתשעה באב ובימים שלפניו?

  6. יוליה הגיב:

    ברמה הלאומית – בטח …..

    לא רק בתשעת הימים, אלא כל פעם שמסתכלים בחדשות. (לכן אני מעדיפה לא לעשות את זה) זה באמת קל מדי. אני פשוט לא אוהבת להיות מחוברת לזה.

  7. efratw הגיב:

    אז אני מקווה שאת גם מוצאת נחמה מדי פעם.

  8. יוליה הגיב:

    זה הרעיון.
    אני מרגישה שדווקא להרגיש שמחים, הרבה פעמים דורש עבודה הרבה יותר. אבל לפחות התוצאות משמחות 🙂 🙂 🙂

  9. יוליה הגיב:

    אגב, פתאום חשבתי שזה מאוד דומה (לא אותו דבר, אבל ואריאציה) לפתיחה של מלחמה ושלום : ["כל המשפחות המאושרות מאושרות אותו דבר, אבל כל משפחה אומללה, אומללה בדרך אחרת.."]

    לא שזה מפתיע שרחל מכירה את טולסטוי….

  10. פינגבאק: צריך לחשוב יותר טוב על הפגנות « במקום תה

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s