התלונות הרגילות שלי בעניין שיווק אגרסיבי.

אזהרה: בהמשך הדברים צפויה ערימה של תלונות והתעצבנויות. אני מודעת לכך שיותר נעים להתלונן מאשר לשמוע מישהו אחר עושה את זה, מה גם שיש לתלונות נטיה לחזור על עצמן*. ראו הוזהרתן! להגנתי יאמר שאני מקווה לומר את הדברים כאן בצורה מנומקת ומסודרת יותר מאשר בהתעצבנויות ספונטניות.

היום שוטטתי להנאתי באינטרנט ונפל עלי מצב רוח של צרכנות נבונה. במצב רוח כזה אני קוראת לפעמים בבלוג "הצרכן". אתן יודעות שצרכנות נבונה היא לא אחד המאפיינים הבולטים שלי. אני לא רואה את עצמי לוקחת פרוייקט רציני בתחום, מתחילה לקרוא אותיות קטנות של מסמכים, מתמקחת ללא רחמים עם מציעי שירותים או משווה מחירים עד שאף אחד לא יצליח לעבוד עלי. דווקא יש לי רתיעה מלהיות טיפוס כזה כי זה שוחק את האמון הבסיסי בטוב הלב של בני האדם, שאני דווקא רוצה להפריז בו, מתוך תקווה שיהיה לו כיסוי. חוש הצרכנות הנבונה שלי מתעורר בכל עוזו כשיש פוטנציאל גדול לניצול של ציבור חלש. בדיוק בשבוע שעבר נתקלתי במקרה מרגיז מהסוג הזה.

בשבוע שעבר הלכתי לבנק להחליף כרטיס של בנק שפג תוקפו. היה תור מהיר, במיוחד למקרים פשוטים כאלה, אשה נחמדה שחיכתה לי בסופו בישרה לי שהכרטיס החדש כבר מחכה לי אצלה במעטפה ויופי שבאתי, אפשר לחתום ולקחת אותו. תוך כדי נבירה בפרטים של החשבון שלי היא גילתה לי שיש לי מינוס, וכדאי שאגש להסדיר את מסגרת האשראי ממש שם ממול בדלפק ההוא, שאת ההוכחה שהבאתי לכך שגם השנה אנחנו סטודנטים צריך להראות לפקיד אחר, ויחד עם זה שאשאל אותו לגבי כמה חתימות שחסרות בחשבון שלי. כשנפרדנו היא שאלה אותי אם אני רוצה להפקיד 200 שקלים בחודש בצד בתוכנית חיסכון. הסתכלתי עליה במבט כועס ושאלתי אותה בתוכחה אם היא באמת חושבת שזה יהיה לי טוב, אחרי שהיא אמרה לי שיש לי מינוס לפני שתי דקות. אני לא פתחתי תוכנית חיסכון טפשית בזמן שיש לי מינוס, אבל גם אחרי שהלכתי מהבנק נשארה שם פקידה שמציעה לכולם כולם לפתוח תוכנית חיסכון של מאתיים שקל בחודש, גם אם הם במינוס.

מה אם יבוא לשם מישהו שפחות מבין ממני בענייני כספים? הפקידה הזו, והבנק שמאחריה, פשוט מנצלים לרעה את זה שאנחנו רואים בהם מקור סמכות לגבי כספים, וממליצים לנו, במסווה של דאגה כנה לשלומנו ונוהל שגרתי לעשות דברים שרק הבנק ירוויח מהם.

תוכנית החיסכון הזו היא לא הדבר היחיד שהפקידה ניסתה למכור לי. לפני כן היא הזכירה שכדאי לי להסדיר את מסגרת האשראי, כי עם החוק החדש לא יוכלו לאשר לי חריגה והצ'קים שלי יחזרו. לא הסדרתי את מסגרת האשראי באותו יום. האם באמת היה כדי לי להסדיר את מסגרת האשראי? לא ממש. מסתבר שהבנקים גובים כסף על בקשה להסדרת מסגרת האשראי, תשלום חודשי על קיומה של מסגרת אשראי, תשלום שנתי על חידוש מסגרת האשראי וכן תשלום על כך שהם מודיעים לי שצריך לחדש את מסגרת האשראי ותשלומים על כל הודעה בדבר חריגה ממסגרת האשראי. חלק מהתשלומים האלה הם של 50 שקלים ויותר, לא תשלומונים קטנים. ומה זה מסגרת אשראי? בסך הכל קביעת גובה הריבית שאשלם לבנק על משיכת יתר, משהו שקודם נקבע על ידי הבנק חד צדדית, ועכשיו באותיות הקטנות כתוב שהבנק יכול לשנות אותו חד צדדית למרות שהסכמנו על זה יחד וחתמנו. עוד על מסגרת אשראי אפשר לקרוא בכתבה כאן.

ומה עוד? צריך לחדש חתימות אצל הפקיד. מסתבר ששני בני הזוג צריכים לבוא יחד לחדש חתימות. שאלתי את הפקיד למה, הוא אמר שצריך לרענן את המסמכים. למה לרענן את המסמכים? הם התבלו? אפשר לסרוק אותם, אפשר לצלם אותם, להשפריץ עליהם מים קרים (זה מרענן), אפשר שאני אחתום ובעלי יבוא בהזדמנות אחרת ויחתום גם הוא. לא היו לו תשובות. לפעמים, הוא הסביר, עושים פעולה בחשבון ומתברר שחסר איזשהוא מסמך חשוב, ואנחנו לא רוצים שזה יקרה. שאלתי אותו למה חסר מסמך חשוב, אם שכחנו לחתום על משהו, אם הבנק איבד משהו שחתמנו עליו. הפקיד לא נתן לי שום תשובה הגיונית. כמו שבאת היום, הוא אמר, בהגיון עקום משהו, כך את ובעלך יכולים לבוא ביום אחר יחד. אמרתי לו שנציגי הבנק מוזמנים לבוא אלינו, להחתים אותנו אצלנו בסלון, יש להם את הכתובת. אפילו נגיש להם תה ונכיר להם את הילד. 

 מעצבן אותי שנציג הבנק יכול לדרוש כל בקשה מופרכת ובלתי מנומקת שירצה, ומתוקף סמכותו הוא מצפה שאני אשתף איתו פעולה.

למה הדברים האלה מעצבנים? כי מדובר בניצול לרעה של סמכות ואמון. מדובר בגוף שכבר יש לי חוזה איתו, ואמור לבצע עבורי פעולות מסויימות. הגוף הזה מנצל את העובדה שיש לו את הפרטים שלי, בגלל ההתקשרות הזו בינינו, ומנסה למכור לי עוד דברים שלא נכללו בחוזה המקורי, ומנסה להלביש עלי עוד מטלות שלא נכללו בחוזה המקורי (לבוא לבנק, עם בעלי. בטח גם ישלמו לנו על בייביסיטר לזמן הזה. בקושי לסרט אנחנו יוצאים יחד).

גם קופת חולים מעצבנת אותי באותה דרך. יש להם את הטלפון שלי, אז הם מתקשרים פעם בחודש כדי לבדוק למה אני לא קונה אצלם ביטוח בתשלום ומסתפקת בביטוח חינם הלא מספק שהם מציעים, שלא יכסה אותי במקרים רפואיים נוראיים שהנה, ממש עוד מעט אני כנראה אזדקק להם, ואם יש לי רק משהו תשעים ותשע לחודש אני יכולה לחסוך לעצמי. את אותו הסבר אני מקבלת גם סתם כשאני פונה אליהם לטיפול שגרתי או בירור תוצאת בדיקות. למה אני צריכה להיות חשופה לכל הפרסומות האלה, כשכל מה שאני רוצה לקבל מהם הוא טיפול שאני זכאית לקבל בחינם וללא שום התחייבות נוספת מצידי? ומה עם כל האנשים שבאמת נבהלים כשמישהי עם חלוק לבן מסבירה להם שהביטוח שלהם לא מכסה הכל? אני הסברתי לאישה הזו שבאופן אידיאולוגי אני רוצה לקבל אותו שירות ציבורי כמו האיש העני ביותר במדינה, ושאם הביטוח המשודרג שהם מציעים לי באמת יצליח כל הרופאים הטובים יעבדו אצלם ולא יטפלו בכל השאר, שזקוקים לטיפול באותה מידה. היא אמרה לי שאני צודקת אבל הפגנה של איש אחד לא תעזור ממילא, ושכדאי לי להצטרף כדי שיהיה מי שיטפל בי במצב קשה שעלול ממש עוד מעט להגיע.

כמו שאסור להתחזות לרופאים בפרסומות, ותמיד יש שלט קטן למטה "המציג אינו רופא", כך לדעתי צריך להיות אסור למישהו שנראה כמו נציג שירותי הרפואה הממלכתית למכור לך שירותי רפואה נוספים, כי הוא לא יכול ליעץ לך בלי ניגוד אינטרסים. ואנחנו נוטים להפקיד בידי אנשי שירותי הרפואה יותר אמון מאשר באנשים שמייצגים מוסדות אחרים. וגם בידי אנשי הבנק. אנחנו סומכים עליהם שישמרו לנו על דברים נורא יקרים והם מנצלים את האמון שלנו בשביל לסחוט עוד כספים לעצמם ולא ליעץ לנו מתוך דאגה לטובתנו. במקרים שעלולים לבלבל כל כך את הציבור הרחב ואת האנשים הפשוטים אני ממש מתרגזת.

עד כאן תלונות. תגובות אמפתיות יתקבלו בברכה. מי שמתווכחת איתי תוצמד עם הגב לקיר בכיכר העיר מול כיתת יורים מחר בשלוש. מלבד זאת, על כל טיעון נגדי להיות טיפשי במיוחד וניתן להפרכה בקלות. זהו. 

*כמובן שהנטיה הזו היא של התלונות, לא שלי. אני מתנערת מאחריות לעניין. הן פשוט מתיישבות להן בקצה הגרון ופורצות החוצה בפולניות בלתי נשלטת בכל פעם שיש הזדמנות.

אודות אפרת

bimkomte.wordpress.com
פוסט זה פורסם בקטגוריה דברים שקרו באמת. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

6 תגובות על התלונות הרגילות שלי בעניין שיווק אגרסיבי.

  1. יוליה הגיב:

    מסכימה עם כל מילה!!!!!
    הבנקים האלה פשוט חצופים. וכל שאר המוסודות יחד איתם! לא מזמן אמרו לי שייתנו לי כרטיס אשראי "מתנה" ואחרי ששאלתי מפורשות מספר פעמים אם יש איזשהי עמלה, דמי שירות, ביטוח שאני צריכה לשלם הם אמרו שלא – ואז פתאום גבו לי כסף על אחריות!!!!! ועוד בכלל לא הספקתי ללכת לבנק לאסוף אותו!!!! כמו גם יש לי חשבון בבנק לאומי שכבר יש עליו חוב של איזה 50 שקל, כי פתחתי במסגרת המתנות לסטונדטים, כמובן שלא היה לי זמן ללכת לקחת את המתנה – ועכשיו הם הוציאו אותו מגדר חשבון סטודנט- כי לא היה לי זמן ללכת אליהם להגיש להם תעודת סטודנט, ומצטבר עליו חוב.
    שלא להתחיל לדבר על ביטוח לאומי שלא מצליח להחליט אם הוא חייב לי כסף או אני לו.

  2. אביגיל הגיב:

    רואים שאני מתחילה בעינייני האינטרטנט.
    ויש לי סיפור בהמשכים על כסף בנקים מוסדות וחבריהם.
    היה הייתה בחורה צעירה נקרא לה א' או י' רישמי או ג' משפחתי.
    היא הייתה סטודנטית חביבה ועסוקה שתמיד רצתה לחסוך על מנת שלא להרגיש פרזיטית (כמו שהיא הייתה )אך תחביביה וגחמותיה לעיתים התגברו על ההיגיון הפשוט שלה שאמר שלא צריך הרבה בשביל אושר (שוקולית וספריה).
    א' האמינה שבשביל כסף צריך לעבוד וכל אדם זכאי לתשלום ולכך שלא ירמו אותו אבל אמונה זה קל- הבעיה התעוררה כשא' גילתה שהיא שונאת כסף, חלילה לא במובן האדום של המילה רחמנא ליצלן(היו לה מספיק מהפכנים במשפחה על מנת להבין שטוב לא יצא מזה)אלא סתם שנאה לא רציונלית , כשהיא הייתה צריכה לתת כסף היא הרגישה רע כשהיא היתה צריכה לבקש כסף (על עבודה או נדבה מההורים) היא הרגישה רע, בכל מקרה זה עשה לה כאבי בטן. מאותו היום היא הבינה שהיא חייבת להתחיל לעבוד על זה היא הסתכלה מסביבה וגילתה למרבה זוועתה שזה לא יעלם לבד וחובותיה הולכים ותופחים (לא ברור למי למה ואיפה החור בחשבון שממנו נוזל הכסף)
    ההחלטה הראשונה שלה הייתה קיצבה שבועית וסילוק כרטיס אשראי לאלתר….

  3. יוליה הגיב:

    לא הבנתי אתת ההתחלה – למה רואים שאת מתחילה בענייני האינטרנט?

  4. TOVA SOMERS הגיב:

    another example from a land far far a away: My cell phone broke this week, and because my dear husband does not believe in insurance I had to buy a new one, but in the store the costumer service told me if I upgrade my hardware, it is cheaper, so I did that I am continuing with the exact same plan but for unknowen reason they charge an extra 35 $ for reactivating my plan (it is for the same leangh of time as before and nothing changed except I have less money:(

  5. efratw הגיב:

    אין לי בעיה עם עסקאות גלויות. שברת מכשיר פלאפון- זכותם למכור לך חדש בכל מחיר שבא להם. זכותך לא לקנות, או להתמקח, או לעבור לחברה אחרת. יש לך כרטיס אשראי- תהיי אחראית על כל מה שכרוך בו, כולל לדעת שאלא אם כן את לקוחה סופר- מועדפת, תמיד יקחו ממך השתתפות עצמית שנתית בביטוח הכרטיס אשראי. יש לך כרטיס- תשתמשי בו בתבונה, תעקבי אחרי הוצאות. הבעיה שלי היא עם הפרסומות הסמויות שמעורבות בעסקה. למשל- חברה סלולארית שכל הזמן שולחת לך SMS ים עם פרסומות, למרות ששום חלק שאומר "מותר לנו לשלוח לך פרסומות כמה שבא לנו" לא מופיע בחוזה איתם, ובמיוחד אם הפרסומות האלו מוצעות כחלק משירות נוסף שהם מציעים לך לקנות, בטענה שהם דואגים לשלומך ושהשירות שהם כבר מספקים לך הוא בעצם סתם זבל. זה מה שהבנק וקופות החולים עשו במקרים שהזכרתי- במקום לשרת אותי ולכבד את החוזה שלי איתם הם ניסו למכור לי עוד דברים במסווה של דאגה כנה לשלומי.
    יולי- אולי אביגיל מתכוונת לאיסור פרסום כתובות מייל של חברות שלי בבלוג הזה, שהיא לא ידעה עליו מראש, כי היא מתחילה בענייני אינטרנט?

  6. יוליה הגיב:

    לעומת זאת להשתמש בכך שהם מתקשרים מהבנק ולקבל אתמספר הטלפון מאמא שלי (כי מי יודע בשביל מה הבנק צריך את הילדה שלה?) ואזד להתקשר ולהציע עסקה עם כרטיס אשראי כששואלים אותם בפירוש האם צריך או לא צריך לשלם והם אומרים שלא צריך – ולמה שאני לא אאמין להם – זה לא איזה מוכר מהשוק שאני צריכה לבדוק את המוצר מכל הצדדים – זה בנק שאמור להיות אחראי משפטית – ואז לגלות שלמעשה הם כן גובים ממני כסף. צר לי. זה ממש לא נראה לי אתי.

להשאיר תגובה

