הפרשת חלה.

השבת הזאת הצטרפתי לקבוצה של נשים שמפרישות חלה ובמקביל מתפללות על פקידת עקרות מסוימות. בהתחלה היו שני זוגות שחברה שלי רצתה להתפלל עליהם, ואחר כך, תוך כדי התארגנות, היא שמעה על עוד כמה נשים שכדאי להתפלל עליהן גם. אני לא מבינה בסגולות, והיצר המתמטי שלי שומע שצריך 40 נשים שיתפללו על העקרות, וישר מתחיל לשאול שאלות (ומה אם יהיו 39?, וכאלה). אבל אני מאמינה בתפילות, ומאמינה בעשיית מצווה לשם שינוי המציאות בשמים כך שירד שפע.
היה לי מאוד נעים. יש משהו מאוד חושני בבצק. משהו שאין במצוות אחרות. הרגשתי חיבור למסורות של יהודים עתיקים (בעיקר יהודיות עתיקות, מן הסתם). יכול להיות שאם הקמת המדינה לא היתה כל כך פתאומית, וכרוכה בניתוק מכל כך הרבה אמהות, המנהג להפריש חלה בכל ערב שבת היה נשמר. להמשיך אותו עכשיו זה כמו להמשיך את הסריגה אחרי שנפלו לך כמה עיניים מהמסרגה. אי אפשר להמשיך כאילו כלום לא קרה, צריך לקיים את הרצף גם בשביל הזמן שהוא לא היה, ואת אף פעם לא בטוחה שבאמת הצלחת לתפוס את כל העיניים ולהחזיר אותן חזרה למקום בדיוק כמו שזה היה קודם.
חיפשתי כמה תחינות ותפילות שנאמרו בשעת הפרשת חלה, מתוך הספר "תפילת נשים". אני אשתף אתכן בכמה מהמשמעויות שמצאתי בתוך התפילות האלה להפרשת חלה. פאני נוידא, שחיה לפני 200 שנים וכתבה ספר תפילות, הזכירה בתפילתה את הצדקה שעושים עם החלות, שמחלקים אותן לעניים. היא כתבה על הקורבן שמהווה הפרשת החלה, ויתור על חלק מהאוכל (שבטח היה משמעותי יותר בזמנים של מצוקה), והוסיפה:"ותן לי לב חזק ונאמן, וגם אם תדרוש ממני קורבנות גדולים ועצומים, אעלה אותם ואשמח באמונתי". הפרשת החלה נתפסה כסגולה לשגשוג ויכולת להתפרנס בכבוד. אולי רק מי שיודע לוותר על דברים ולא עסוק בלצבור ולצבור מסוגל להתפרנס בכבוד ולצאת ממצוקה (כלכלית ורוחנית).
מצאתי תפילה על הפרשת חלה שנאמרת בעת ההריון, תפילה של נשות איטליה להריון קל וטוב. התפילה משווה את העובר לבצק שעוד אין לו צורה ועוד לא נעשה לחם, כמו הבצק של הפרשת החלה. העובר והחלה מושווים גם לתורה כולה, שהחלה נקראת ראשית: "ראשית עריסותיכם", וגם התורה נקראת ראשית: "ה' קנני ראשית דרכו" (זה פסוק מקסים גם בלי קשר להפרשת חלה או תורה). בתפילה הזו יש בקשה שיהיה ילד שעוסק בתורה. מתאים לי. ואגב ילד שעוסק בתורה, לימדנו את שלום להגיד שבסידור כתוב "שמע ישראל". זה מאוד משמח אותי שהוא ידע דברים כאלה, במקביל לכל אוצר המילים הרגיל של תינוקות, שמכיל, כמו אצל האסקימוסים, 250 מילים שונות לאוכל, המון סוגים של מאכלים, את השמות של הסכום, וגם "לישון", "לאכול", וכאלה. בתחומי הרוח הוא יודע את המילים "סיפור", "לרקוד", "לקפוץ" ועוד כמה, ועכשיו הוא יודע גם "שמע ישראל". תודו שזה שדרוג של חיי הרוח שלו.
מתוך ההשוואה בין חלה לתורה ניסו שהכוונה במצווה הזו תהיה כמו לקיים את כל התורה. אולי זה בגלל שהדירו את הנשים מהרבה מצוות וכך הן הרגישו שותפות.
עד כאן רשמים מהפרשת חלה. מי שרוצה גם הנה כמה כיוונים:
א. קילו קמח מלא, 2 כפות שמרים, 1/2 כוס שמן זית, 1/4 כוס שמן רגיל, 2 כפות סוכר, 3 כוסות מים, לשים, מוסיפים עוד 1/4 כוס שמן, מתפיחים עד שנהיה פי 2 ממה שהיה קודם, מוסיפים 2 כפות מלח וקצת פלפל שחור, לשים שוב, קולעים חלות (4), מושחים בביצה טרופה, מפזרים שומשום (אפשר גם קצח וגרעינים וכאלה), מתפיחים קצת ושמים בתנור על חום בינוני.
ב. להפרשת חלה עם ברכה, יש כאלה שמחייבים ברכה על קילו וחצי ויש שמחייבים רק על שני קילו ומאתיים חמישים גרם ומעלה. בלי ברכה- יש כאלה שמחייבים הפרשה בלי ברכה מעל קילו מאתים חמישים.
ג. "ברוך אתה ה' אלוהינו מלך העולם אשר קידשנו במצוותיו וציוונו להפריש חלה מן העסה", אחרי ההתפחה, לפני קליעת החלות. אפשר להתפלל לפני או אחרי.

שבת שלום, אפרת.

 

אודות אפרת

bimkomte.wordpress.com
פוסט זה פורסם בקטגוריה אוכל, דברים שקרו באמת, פמיניזם, שירים. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

7 תגובות על הפרשת חלה.

  1. יוליה הגיב:

    איכשהו כל העניין הזה עם התפקידים המסורתיים של הנשים תמיד משך אותי באופן תיאורטי בלבד. תיאורטית זה יכול להיות מאוד רומנטי ללוש, אבל זו פעולה שדורשת הרבה אורך רוח, וחזרה על אותה הפעולה המון המון פעמים, ומעשית נראה לי שימאס לי די מהר. אני לא בטוחה שהניתוק מהשרשרת הדורות הנשית עשה לי רע. כשאני חושבת על עצמי בתפקידים האלה – אני נזכרת בהתחלה של הסרט "מולאן" שבו הילדה מצליחה (עם כל הרצון הטוב שלה) לפקשש בכל פעולה נשית בסיסית.
    באמת יש משהו אצלי בתפיסה שמקשר בין הצד הנשי לצד המסטי- לפחות מבחינת היחס שלי אליהם.

  2. יוליה הגיב:

    ואגב, מי זה/זו Drazick?

  3. efratw הגיב:

    דרזיק- ברוך הבא.
    יוליה- אמרתי בצק הפלת עלי את כל התפקידים המסורתיים של נשים. בואי נתחיל בבצק, טוב? תסתכלי על זה ככה: ללוש בצק זה כמו לשחק בבוץ, מורחב. זה לח ורטובי ואחר כך נהיה גמיש ורך, ויש לזה ריח מצוין. באמת לא משעמם ללוש בצק, ולא לוקח הרבה זמן. החלק היותר מסובך הוא להכניס לשם את כל החומרים בכמויות הנכונות מלכתחילה. אני לגמרי לא סומכת על השיטות המטבחיות שלך בתחום הזה (שימי קצת ממה שנשאר במטבח, ואז את כל שאר הדברים שיש במטבח ונראה לך שהם קשורים איכשהו לבצק, ותתפללי חזק שזה באמת יהפוך לבצק).
    דבר שני, יכול להיות שניתוק משלשלת דורות יהודית לא עושה לך רע אבל חיבור אליו יעשה לך טוב. יש שם מאגר בלתי נדלה של דברים מעניינים, ואם אף מסורת לא מספיק מוצאת חן בעיניך כדי לאמץ, תמיד את יכולה להסתכל בתמונות של כל שרשרת הדורות, להתפעל מהשמלות, ולהבין מי כאן דוד של מי, מה היה המקצוע של האיש הזה בפינה ומה גרם לו להגר. אחר כך, כמובן, תזכרי את כל הפרטים האלה לנצח, גם אם כל קשר בינך לבין האנשים בתמונה מקרי בהחלט.
    דבר שלישי, אין לי מושג מי זה דרזיק (הוא כותב באינטרנט, את יכולה לבדוק שם). אני לא הזמנתי אותו, אולי מישהו אחר הזמין אותו ואולי הוא הגיע במקרה (מותר). כנראה שהוא נוסע איתנו באוטובוס של האינטרנט, שמע שדיברנו ויצא לו אמן.

  4. יוליה הגיב:

    אני לא בטוחה עד כמה תמונות זו מסורת יהודית עתיקה "לא תעשה לך פסל וכל…" בטח הם חשבו שאחרת הרכילות תימשך עד לנצח נצחים.
    אני אולי אנסה את המתכון שלך לחלות בלי לנסות להכניס אליו את כל השאריות של המטבח. למרות שאני בטוחה שיש לי כמה דברים שיכולים לשבח אותו פלאים …. (שמעת פעם על לחם טונה? :))
    בכל מקרה אני מקווה שהייתה לך שבת נפלאה ויום מדרש מוצלח!
    אגב, הבאת עוגת סבתא מלכה בשביל התה? 😉

  5. efratw הגיב:

    התכוונתי יותר לכל הרכילות, שעוברת במסורת. וזו לא רכילות, זה מידע חיוני לגמרי. איך תדעי למי תינוקות דומים אם המידע הזה לא יעבור, הא?
    לחם טונה- יולי, באמת. על הבוקר להטריד אותי עם זוועות? עד עכשיו לא היו לי כל כך בחילות בוקר אבל דברים כאלה עלולים להזכיר להן לבוא. אם הן אכן יבואו, חס ושלום, אני רואה אותך כאחראית ישירה לעניין. ולחם עוזר נגד בחילות. במיוחד לחם ביתי, בלי תוספות (בעיקר לא כאלה ששחו פעם), שמישהי אפתה במיוחד בשבילי, נגיד, מתוך חרטה כנה על זה שהיא הזכירה דברים כל כך מחרידים על הבוקר.
    עוגות- יש. 5. יכול להיות אפילו שהן לא יגמרו עד שאת ואני נהיה ערות ופנויות באותה שעה.

  6. יוליה הגיב:

    לפחות אנחנו יכולות להיות ערות אלקטרונית באותן השעות.
    חוצמזה – אם היית מחשלת את הקיבה שלך מגיל צעיר, זה היה רק תיאור מעורר תיאבון.
    5 עוגות. יאממי. הבעיה היא שעליתי במשקל (כנראה שלמנה חמה בשילוב עם קרקרים יש ערך קלורי גבוה) ואני שוב בדיאטה.
    אני אנסה את הבצק בהזמנות הקרובה שיהיה לי זמן (אני לא יודעת תינוק מספר כמה זה יהיה עד שזה יקרה)

להשאיר תגובה

